Kengo Kuma: architectuur in dialoog

13 mei 2026 - 13 september 2026
La Hulpe

In het kader van het programma “160 jaar vriendschap tussen Japan en België” presenteert de Stichting Folon een tentoonstelling gewijd aan de Japanse architect Kengo Kuma.

Met deze tentoonstelling biedt de Stichting Folon een gevoelige verkenning van een oeuvre waarin architectuur een vorm van taal wordt, in dialoog met de thema’s die Jean-Michel Folon na aan het hart liggen. Via deze originele benadering bevraagt het parcours de menselijke conditie, de spanningen van de hedendaagse wereld en de zoektocht naar een meer harmonieuze toekomst.

Bekend om zijn lichte en subtiele aanpak ontwikkelt Kengo Kuma een architectuur die inzet op dialoog: met de natuur, de materialen en de vormen. Zijn realisaties, vaak discreet en geïntegreerd in hun omgeving, streven ernaar een rustgevende band te herstellen tussen mens en wereld.

Op het kruispunt van kunst en reflectie nodigt de tentoonstelling uit om onze manieren van bouwen en wonen te herdenken. Ze stelt de verhouding tussen vooruitgang en verbondenheid in vraag, in samenlevingen waar technologische ontwikkeling ons soms verwijdert van de plaatsen waartoe we werkelijk behoren.

Kengo Kuma werd in 1954 geboren in Yokohama en richtte in 1990 KENGO KUMA & ASSOCIATES op in Tokio. Geïnspireerd door de Japanse architecturale traditie combineert hij innovatie met natuurlijke materialen en lokaal vakmanschap. Als een toonaangevende figuur in de hedendaagse architectuur heeft hij talrijke internationale onderscheidingen ontvangen, waaronder de Global Award for Sustainable Architecture in 2016, en werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Kunsten en Letteren. Als emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Tokio leidt hij vandaag projecten in meer dan 50 landen.

Tot zijn meest emblematische realisaties behoren het Victoria & Albert Museum in Dundee (2018), het Japanse Nationaal Stadion ontworpen voor de Olympische Spelen van Tokio (2020), en recent de station Saint-Denis Pleyel, ontwikkeld voor de Olympische Spelen van Parijs (2024).

Deze tentoonstelling maakt deel uit van het programma “160 jaar vriendschap tussen Japan en België” en wordt georganiseerd in samenwerking met Kengo Kuma & Associates, de Ambassade van Japan in België, Nihonjinkai, de Japanse Vereniging in België en Wallonie-Bruxelles International.