Straatkunst in Molenbeek

27/04/2016

Brussel heeft zijn eigen museum van de Cultuur 2.0, nieuwe uitingen van straatkunst: het Millennium Iconoclast Museum of Art (MIMA), gevestigd in de vroegere brouwerij Belle-Vue in Molenbeek. Vier bekende kunstenaars treden tijdens de openingstentoonstelling City Lights naar voren. Hun heuse mix van artistieke subculturen doet een nieuwe wind waaien in de kunstscène en brengt een culturele dynamiek teweeg in Molenbeek.

Vier vennoten stampten het MIMA uit de grond : Florence en Michel Delaunoit, Alice Van den Abeele en Raphaël Cruyt. Allen wilden ze het werk promoten van de Cultuur 2.0-artiesten, een kunstgenre dat begin jaren 2000 ontstond. Electromuziek, punk, hiphop, design, extreme sporten, film of ook straatkunst … het museum laat tal van artiesten met allerlei achtergronden aan het woord. Toch hebben ze één punt gemeen: ze maken allen deel uit van die generatie 2.0, ze braken met de conventies van de hedendaagse kunst en hebben anders met hun publiek leren communiceren.

Commissarissen Alice Van den Abeele en Raphaël Cruyt van de openingstentoonstelling City Lights wilden vier Amerikaanse artiesten met uiteenlopende achtergronden voorstellen: Swoon, Maya Hayuk, FAILE en MOMO. Schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerk en grafiek komen naast elkaar voor, in verschillende universa. ‘Zo staan die kunstenaars voor free-travelling cultural reality, meer artistieke genreoverschrijdende beweeglijkheid, “wereldburger” zijn’, onderstreept Van den Abeele. Ze kunnen tegelijk designer, musicus, graffitikunstenaar zijn en zowel in galeries als in musea hangen. Dat is de nieuwe generatie 2.0.

Het MIMA, ondergebracht in de vroegere brouwerij Belle-Vue langs het Kanaal, beslaat 1.300 m² over 4 verdiepingen. De eerste drie verdiepingen herbergen een vaste collectie, de vierde is bestemd voor conferenties en ateliers. Op termijn zou het museum een veertigtal werken onder dak moeten hebben die uitgeleend zijn door mecenassen. Jaarlijks zullen er ook twee tijdelijke tentoonstellingen lopen. Het museum is prima gelegen, langs het Kanaal en dicht bij het stadscentrum. Zijn tentoonstellingen zouden ook tal van internationale bezoekers moeten lokken. Het bewijs dat er wat beweegt in de gemeente, maar al te vaak negatief afgeschilderd in het buitenland. Ook café Le Phare aan het Kanaal en kunstenaarsresidentie LaVallée, de tentoonstellingsruimte tussen het Kanaal en het Sint-Jan-Baptistvoorplein, zijn een schot in de roos.

We beleven een nieuw elan, met het MIMA als motor van de rol die de Kanaalzone in de Brusselse cultuurscène moet spelen. En daar zijn we blij om!