James Ensor onder de hamer

05/09/2016

Veilinghuis Sotheby’s veilt op 27 september in Londen een reeks werken van de Belgische schilder James Ensor. De verkoop met als titel James Ensor as printmaker vormt een mooie prelude voor de tentoonstelling over Ensor in de Royal Academy of Arts in Londen: Intrigue: James Ensor by Luc Tuymans.

Bij Sotheby’s gaan in het totaal 78 loten onder de hamer. Het gaat om onder andere stedelijke landschappen, zeezichten, zelfportretten maar ook fantastische en religieuze scènes. De loten worden geschat op een waarde van meer dan 300.000 Britse pond (circa €357.000). In de collectie zitten een aantal van Ensors meest gegeerde werken, zoals La Belgique au XIXe sciècle en Alimentation Doctrinaire.

De veiling komt er naar aanleiding van de tentoonstelling Intrigue: James Ensor by Luc Tuymans die plaats vindt in de Londense Royal Academy of Arts. De expo loopt van 29 oktober 2016 tot en met 29 januari 2017.

Curator van de expo is Luc Tuymans, ook Belg en toonaangevend schilder. Hij werkte tijdens de voorbereiding nauw samen met het Koninklijke Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen,  dat de grootste Ensor-collectie ter wereld bezit. Tuymans heeft zijn bewondering voor Ensor, en die andere Oostendse schilder Spilliaert, nooit onder stoelen of banken gestoken. Het wordt dus uitkijken hoe hij die vereerde meesters presenteert aan het Londense publiek, dat niet vertrouwd is met de Oostendse meesters.

Hoewel hij zijn hele professionele leven in de Belgische badplaats Oostende door bracht, kende James Ensor zeer veel succes tijdens zijn leven en oefende hij een grote invloed uit op de ontwikkeling van het expressionisme. Als vernieuwer en buitenstaander rebelleerde hij tegen de conservatieve kunstleer van de late 19de-eeuwse academie in Brussel. Ensor voelde zich eerder aangetrokken tot de avant-garde salons waar zijn radicale creatieve visie zich verder kon ontwikkelen. Het theatrale, het satirische en het macabere komen op onevenaarbare wijze samen in het werk van Ensor.

Zijn wilde verbeelding werd al van jongs af aan geprikkeld. Ensor bracht een groot deel van zijn jeugd door tussen de fantastische schatten in de souvenir- en curiositeitenwinkel van zijn ouders. De kenmerkende beelden van maskers en carnavals vormen een rode draad in zijn werk, dat gekenmerkt wordt door levendige kleuren, flamboyante kostuums en een immer aanwezig gevoel voor drama en satire.