Hulde aan Antoon Van Dyck in New York!

01/03/2016

Het museum The Frick Collection op 5th Avenue in New York heeft besloten hulde te brengen aan Antoon Van Dyck (1599-1649) met de tentoonstelling Van Dyck: The Anatomy of Portraiture, die loopt van 2 maart tot 5 juni 2016.

Met bijna 100 werken wordt het de eerste grote tentoonstelling over deze 17e-eeuwse schilder sinds de expo in de National Gallery of Art in Washington in de jaren ’90. Voorts belooft men de beste inkijk in zijn scheppingsproces als portretschilder, waarbij ontwerptekeningen, gravures en schilderijen – sommige onafgewerkt – naast elkaar hangen.

De expo bestrijkt de hele carrière van Van Dyck, zijn vroegste werk inbegrepen, als jong talent dat sterk beïnvloed werd door Peter Paul Rubens, over zijn Italiaanse periode en tot slot zijn Engelse periode, toen hij schitterde aan het hof van Karel I, koning van Engeland, Schotland en Ierland (1625-1649). Ze wordt georganiseerd door Stijn Alsteens, conservator van het Metropolitan Museum of Art en door Adam Eaker, curator van de Frick Collection.

Van Dyck, veelschilder en topfavoriet van verzamelaars in de Gouden Eeuw, is het best vertegenwoordigd in de Frick Collection. Die heeft acht werken van hem, maar ze zaten jarenlang in de kelders weggeborgen. Voor deze tentoonstelling worden er zes bovengehaald, zo ook topwerken als het portret van dierenschilder Frans Snyders en zijn echtgenote, Margareta De Vos. De rest is in leen, met name Portret van kardinaal Guido Bentivoglio, dat voor het eerst uit het Palazzo Pitti in Firenze komt.

Xavier F. Salomon, hoofdcurator van het museum, vindt het zinvol zich vandaag de dag voor het werk van Van Dyck te interesseren. Destijds liep de elite zijn deur plat om ogenblikkelijk een zelfportret te laten schilderen en dat aan anderen te tonen. Nu zijn we in de greep van de selfies, die fotootjes van onszelf die we met anderen delen. Van Dyck leefde in zekere zin in een preselfietijdperk, "portretschilder en model stonden in dialoog met elkaar. Hij bewaart ze voor de eeuwigheid", besluit Salomon.