De Munt valt in de prijzen in Italië

15/04/2016

Op 15 april deelde de Italiaanse Associazione Nazionale Critici Musicali opnieuw haar Franco Abbiati Awards uit. Het Teatro Communale di Bologna, coproductiepartner van de Munt, rijfde maar liefst drie onderscheidingen binnen, een unicum in de 34-jarige geschiedenis van de belangrijkste Italiaanse theaterprijzen. Twee daarvan mogen mee op het palmares van de Munt. Twee van de awards die het Teatro Communale di Bologna ontving, gingen immers naar Muntproducties: de prijs voor Beste Regie met de Elektra van Guy Joosten en de prijs voor Beste Kostuums met Alvis Hermanis’ Jenůfa. Dit laatste is een mooie erkenning voor de uitzonderlijke creaties van Anna Watkins, die stuk voor stuk vervaardigd werden in de Ateliers van de Munt.

De nieuwe productie van Elektra is de eerste in een reeks Strauss-opera's die de Munt samen met de Belgische regisseur Guy Joosten presenteerde. De productie stond onder leiding van de Duitse dirigent Lothar Konigs, de decors waren van Patrick Kinmonth. Elektra won in 2010 in Parijs ook al de ‘Prix de l'Europe francophone 2010’, een prijs die wordt uitgereikt door Franstalige theater-, dans- en operajournalisten.

Guy Joosten startte als toneelregisseur, maar is sinds 1991 actief in de operawereld. De Belgische regisseur wordt niet alleen in het buitenland gevraagd door de grootste Europese toneelhuizen, maar is ook een graag geziene gast in de drie Belgische operahuizen. De Munt deed als één van de eerste een beroep op de man, afkomstig uit de toneelwereld – die hij trouwens nooit helemaal achter zich heeft gelaten, althans niet in zijn aanpak. Ondertussen regisseerde Joosten meer dan 40 verschillende titels in diverse stijlen en genres, gaande van Rossini, Mozart en Verdi, het belcanto-repertoire, operettes, veel werk uit het Frans repertoire maar ook Britten, Stravinsky, Berg alsook hedendaagse opera's. Joosten regisseerde in meer dan 30 operahuizen, onder andere in Amsterdam, Barcelona, Bern, Genève, Lissabon, Londen, Madrid, Marseille, Monte Carlo, Wenen, Zürich en New York.

‘Jenůfa’ was de derde opera van Leoš Janáček. Jenůfa is een vrouw die een onwettig kind kreeg en om haar toch te kunnen koppelen aan een huwelijkspretendent, vermoordt haar stiefmoeder dat kind. Een neorealistisch verhaal dat spoort met het verisme in Italië. Maar de muziek is heel anders. De Letse regisseur Alvis Hermanis, een van de meesters uit de Europese theaterwereld, maakt hiermee zijn Muntdebuut. Chefdirigent Ludovic Morlot staat in voor de muzikale leiding. Het gebeurt niet dikwijls dat de kostuumafdeling de hoofdrol krijgt in een opera; ‘Jenůfa’ is een explosie van kleuren, broderie, linten, pofmouwen... De ateliers van de Munt werkten gedurende een jaar lang aan de kostuums, die de Britse Anna Watkins tekende.

De Koninklijke Muntschouwburg, kortweg de Munt, hecht veel belang aan nieuwe creaties, empowerment en impact. De Munt heeft de ambitie om het operahuis van de hoofdstad van Europa te zijn en brengt daarom producties die sterk verschillen in stijl en de diversiteit van theater en musical in Europa vertegenwoordigen. Dit beleid leidde tot verscheidene onderscheidingen in de internationale pers, die de Munt steevast bij de top van de operahuizen klasseert, zowel omwille van de artistieke als organisatorische aspecten, maar ook omwille van zijn succesvolle formule om kunst als een vector voor sociaal engagement in te zetten.

Wil je de Munt zelf ontdekken? Schrijf je dan gratis in voor een bezoek tijden de European Opera days, zaterdag 7 en zondag 8 mei.