De Belgische opera in het digitale tijdperk

20/03/2025

Stilte, we draaien. De Brusselse opera gaat een hoogst originele uitdaging aan: jongeren aantrekken door middel van moderne technologie.

Onlangs won de Brusselse Muntschouwburg de prestigieuze titel Beste Operahuis van 2024. Vandaag wil hij nog innovatiever en moderner uitpakken, met als doel opera toegankelijker te maken voor de jonge generaties. Momenteel is amper 18% van de toeschouwers onder de 30; dat percentage optrekken naar 20% zou al een mooi resultaat zijn.

Dit gedurfde initiatief bestaat erin de opera Tosca van Puccini op te delen in stukjes. Hij was destijds een van de grootste componisten en, voor de anekdote, hij is trouwens in Brussel overleden, in november 1924. Het stuk is dus gesplitst in 403 video’s van 8 à 13 seconden en daarna op TikTok gezet. Zoals iedereen weet, zijn vooral jongeren actief op dat sociaal netwerk: leuke video’s, keukenrecepten, sporttips … Maar clips over opera’s, dat is een primeur! Daar zit het ‘m helemaal: de interesse van jongeren op TikTok opwekken door hun leefwereld te koppelen aan de huidige trends en het operagebeuren. Het was een lastig project, met tal van uitdagingen: het stuk op de juiste momenten opdelen, een zekere coherentie bewaren en vooral kiezen welke scènes te schrappen of te behouden.

Voor de gelegenheid werd een TikTokaccount aangemaakt, waarop de meest nieuwsgierigen (en dapperen) de 403 clips van de opera van Tosca kunnen bekijken: @gen_opera.