Bozar, een eeuweling boordevol projecten
Eén eeuw geleden, op 4 april 1922, wordt in het stadhuis van Brussel de aftrap gegeven voor de bouw van een Paleis voor Schone Kunsten (nu ook Bozar genoemd). De opdracht ging naar onze grootste architect destijds: Victor Horta. Het art-decogebouw, dat na vijf jaar (1923-1928) klaar was, is uitgegroeid tot een van de symbolen van het culturele leven in de hoofdstad.
Dit eeuwfeest wordt gepast gevierd, met tal van artistieke activiteiten. Zoals de expo Project Paleis, een eeuwfeest, waarop meerdere hedendaagse kunstenaars met nieuw werk zijn uitgenodigd. Voorts prijken tot 14 april op de gevel 100 digitale ‘vuurwerkbloemen’ als hulde aan de 100 straffe mensen die het Paleis voor Schone Kunsten hebben gemaakt tot wat het is. Tot slot geven op 23 en 24 april 20 dansers de bezoekers de kans de dialoog aan te gaan met de geschiedenis van de dans en van het Paleis, tot op het dak toe. Horta wilde het dak van meet af aan toegankelijk maken voor het publiek. 100 jaar later is die wens uitgekomen.
En het feest is nog maar begonnen. De komende jaren doet de eeuweling ook mee aan tal van feestelijkheden. In 2023 neemt Bozar deel aan Brussel, de hoofdstad van de art nouveau, met een expo gewijd aan Horta en aan de vormentaal van zijn stijl. In 2028 wordt gevierd dat de tentoonstellingszalen en in 1929 de concertzaal Henry Le Bœuf, wereldwijd beroemd voor zijn buitengewone akoestiek, 100 jaar geleden opengingen.
De jonge eeuweling is de komende jaren nog gastheer voor tal van evenementen.