Vlieg deze zomer elektrisch tussen Luik, Maastricht en Aken

27/06/2024

Van 1 juli tot en met 31 augustus kunt u internationaal elektrisch vliegen tussen Luik, Maastricht en Aken. Een Europese primeur in de burgerluchtvaart.

De elektrische auto wint stilaan veld. Zo ook zou elektrisch vliegen binnen tien à vijftien jaar uit de startblokken komen voor het brede publiek. Daar zet alvast de Technische Universiteit Delft in Nederland haar schouders onder, met het Electrifly-project, dat de vliegtuigvloot gedeeltelijk wil elektrificeren. Als stunt wordt deze zomer alvast een voorproefje geserveerd: u kunt in een tweepersoonsvliegtuig tussen de drie genoemde bestemmingen in de Belgisch-Nederlands-Duitse Euregio pendelen. De vluchtduur blijft ver beneden de 50 min die het toestel in de lucht kan hangen. 

Elektrische vliegtuigen zijn geen nieuwigheid, maar tot nu toe werden ze ingezet voor opleidingsdoeleinden, opstijgingen en landingen, vooral in Luik en Antwerpen. Voor kleinschalige vluchten, met weinig zitplaatsen en een beperkte actieradius. De gebruikte lithiumionaccu’s zijn te zwaar en zouden te veel energie vergen voor langeafstandsvluchten. Maar er wordt aan gewerkt. Binnen een tiental jaar zou een toestel dat plaats biedt aan 90 passagiers en een bereik van 500 à 600 km heeft een feit zijn.   

De toekomst van de sector ziet er gediversifieerd uit: vliegtaxi’s en elektrisch voor de korte, waterstof voor de middellange en duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) op basis van onder meer plantaardige en bakolie, dierlijke vetten … voor de lange afstand.