Vlaams en Waals bedrijf werken samen aan batterijen voor elektrische vliegtuigen

27/02/2023

Vliegtuigen verbranden kerosine, waarbij CO₂ en andere broeikasgassen vrijkomen. Om het aldus ontstane broeikaseffect tegen te gaan, werken technologiestart-up Solithor uit Genk en lucht-en ruimtevaartbedrijf Sonaca uit Gosselies bij Charleroi samen aan de ontwikkeling van lithium-vastestofbatterijen voor regionale vliegtuigen.

Solithor, een spin-off van het Leuvense onderzoekscentrum Imec, zal met name belast zijn met het celonderzoek, de ontwikkeling, het formaatontwerp en de productie van 10Ah-40Ah-batterijcellen in Sint-Truiden. Ah staat voor ampère-uur.

Sonaca van zijn kant zal de batterijverpakking ontwikkelen, alle bijbehorende beheerssystemen inbegrepen, de batterijsystemen certificeren en ze in zijn fabriek in Gosselies integreren. Aldus zijn de hoofdactiviteiten op het vlak van onderzoek, ontwikkeling, productie en integratie van cellen en batterijsystemen voor de aandrijving van vliegtuigen mooi verdeeld tussen de twee Belgische spelers. Voorlopig wordt ingezet op vliegtuigen, maar het partnerschap zal worden uitgebreid naar satelliet- en defensiesystemen.

Verwacht wordt dat de innovatieve batterijen tegen 2026-2028 een feit zullen zijn op regionale vluchten van maximaal vijf uur. Voor langere reistijden is de standaard vloeibare vliegtuigbrandstof nog noodzakelijk. Dergelijke batterijen vereisen namelijk bulk en gewicht die grote aerodynamische uitdagingen meebrengen. Er wordt wel gemikt op koolstofarm vliegen tegen 2035 en koolstofneutraal tegen 2050.