Umbrosa levert designschaduw

28/07/2016

Van de Maldiven tot de Azurenkust, van Australië tot België sieren de designparasols van het Belgische Umbrosa de mooiste terrassen in paleizen, vakantieoorden, restaurants of bij particulieren. Deze Belgische kmo is in volle expansie en laat een jaarlijkse groei met dubbele cijfers optekenen.

Umbrosa werd opgericht in 2005 door Christophe Haemers, Michiel Lannoye en Tom Goossens vanuit een familiebedrijf dat aluminiumstructuren maakt. Ze besluiten parasols te produceren die geïnspireerd zijn op het Italiaanse design, uitgaande van de vaststelling dat deze niche tot nu toe amper geëxploiteerd en weinig vernieuwend is. Ze willen een bestaand product heruitvinden. Zich niet afschermen van de zon, maar schaduw creëren om meer van de zon te genieten.

Door de economische en financiële crisis van 2009 gaat Umbrosa investeren, personeel aannemen en jaarlijks zijn gamma uitbreiden met een nieuw model. Zo ontstaan er meerdere collecties: Eclipsum, Icarus, Paraflex … De bazen van Umbrosa kijken over de grenzen en richten zich vooral op de professionele toerismemarkt en het hotelwezen. En in 2015 introduceert het Etna-assortiment van Umbrosa licht in zijn schaduwcreaties.

Momenteel haalt Umbrosa 80% van zijn 5 miljoen omzet in het buitenland. Toch blijft de Belgische woningmarkt het goed doen. Het bedrijf uit Roeselare (West-Vlaanderen) stelt 17 mensen tewerk en 30 mensen op de productieafdeling. Er staan nog heel wat projecten op stapel, waaronder een toonzaal in Miami in 2017. Umbrosa rukt wereldwijd verder op met zijn luxeparasols.