Twee hofjuweliers onder Chinese vlag

15/10/2018

De Belgische hofleveranciers Wolfers en Leysen, met thuisbasis in Brussel, worden voortaan geleid door Chinese investeerders. Op basis van hun vakkennis en hun reputatie wisten ze geïnteresseerden aan te trekken en zo het pad te effenen voor het veroveren van de lokale markt. De Chinese participaties in het kapitaal van de twee juweliers zullen geen gevolgen hebben voor het management van hun activiteiten in België.

Verfijnde juweelkunst zit in Azië duidelijk in de lift, net als luxeartikelen in het algemeen. Dat zette de Chinese investeerders er ook toe aan de twee iconische hofleveranciers Wolfers en Leysen uitvoerig door te lichten. Ze wilden hun namen immers verbinden met een sterk merk dat ook in het buitenland kon scoren.

Het verhaal achter beide Brusselse huizen gaf uiteindelijk de doorslag. Het in 1812 opgerichte Wolfers bouwde een reputatie op als goudsmid en juwelier. Na de oprichting in 1855 werd Huis Leysen Gebrevetteerd Hofleverancier in 1982.

De nieuwe strategie van de investeerders? Verschillende verkooppunten in Azië openen. Zo worden 45 verkooppunten van het merk Derain omgedoopt tot 'Derain by Wolfers'. Wat Leysen betreft, openden een twintigtal winkels al de deuren. Op de markt van de luxeartikelen gaan kleine, gespecialiseerde structuren vaak op in grotere groepen in de hoop meer visibiliteit te creëren. We geven graag mee dat de Belgische vestigingen hun koers ongewijzigd zullen voortzetten en hun bewegingsvrijheid behouden.