Suezkanaal: kolossaal werk voor twee Belgische bedrijven

18/10/2014

Twee Belgische baggerbedrijven (de groep DEME en Jan De Nul NV) haalden een contract binnen voor de verbreding en uitdieping van het Suezkanaal. Het Suezkanaal is de kortste scheepsvaartroute tussen Europa en Azië. Om de capaciteit van het kanaal te vergroten en de industriële activiteit in de regio te doen toenemen, zal er naast het bestaande een nieuw Suezkanaal worden uitgegraven. Het nieuwe kanaal zal 24 meter diep en 240 meter breed zijn, en zal worden uitgegraven over een derde van de totale lengte van het bestaande kanaal.

Het consortium van Jan De Nul, Boskalis, Van Oord en NMDC haalde een order binnen met een waarde van bijna 1,2 miljard euro, gelijk verdeeld over de leden van het consortium. Het contract behelst onder meer de aanleg van een parallel aan het kanaal gelegen sectie van ongeveer vijftig kilometer, zodat schepen elkaar vrij kunnen passeren. Ook het verbreden en uitdiepen van een aantal secties maakt deel uit van het contract.

Dat laatste is ook het geval voor het consortium rond DEME (Dredging International), Great Lakes Dredge & Dock Company, LLC. Dat zal een lengte van 25 kilometer uitdiepen, opnieuw tot 24 meter diepte. Voor dit consortium gaat het om een contract van 421,3 miljoen euro.

DEME is één van de grootste waterbouwbedrijven ter wereld. Vanuit haar kernactiviteit, baggerwerken en civiele werken op het water, heeft de groep complementaire nevenactiviteiten ontwikkeld op het gebied van infrastructuur, bescherming tegen zeespiegelstijging, energie, olie-, en gas- in diepzeemijnbouw in een veeleisende en veranderlijke omgeving.

Ondernemingen Jan De Nul NV is een filiaal van Jan De Nul Group, marktleider in bagger- en mariene werken, alsook in gespecialiseerde diensten voor de offshore markt van olie, gas en hernieuwbare energie. De groep is bovendien een belangrijke speler in de civiele bouwsector en de milieusector.