Sensoren om klantenstromen in winkels te optimaliseren

15/06/2022

Zomaar kriskras wat door een winkel lopen op zoek naar het gewenste artikel is niet efficiënt voor de klant, en weinig interessant voor de handelaar. De Belgische ULB-spin-off en start-up Amoobi uit Nijvel weet er raad mee.

Amoobi is gespecialiseerd in consumentengedrag in de winkel. Recent ontwikkelde het bedrijf een op optische sensoren gebaseerde technologie waarmee automatisch en volstrekt anoniem klantenstromen in verkooppunten worden geregistreerd en geanalyseerd. Welke weg legt de klant af, hoelang blijft hij hangen bij welke rekken, welke plekken laat hij nagenoeg links liggen en waar is het daarentegen aanschuiven? Allemaal nuttige gegevens om de winkelruimte optimaal in te richten, zodat de klant het zo veel mogelijk naar zijn zin heeft en … zo veel mogelijk koopt. Vooral in voedings-, elektronica- en doe-het-zelfzaken blijken die sensoren goed van pas te komen. Bekende ketens als Delhaize, Carrefour, MediaMarkt, Makro, Walmart of Ikea zijn klant van Amoobi.

Sommige filialen van deze distributeurs worden alleen gebruikt als testlocatie. Veel hangt ook af van de grootte. Amoobi is wel trots als enige van de vier à vijf aanbieders van deze technologie ter wereld in warenhuizen van 10.000 m² dergelijke sensoren te hebben geïnstalleerd. Of de zaken draaien! Momenteel bedraagt de omzet 2 à 3 miljoen euro. In 2019 ging in de VS een filiaal open en vooral daar verwacht Amoobi veel groeipotentieel.

Een grote Belgische troef in tijden van e-commerce.