Milieu: in onderbroek tegen de overbevissing van onze oceanen

03/11/2022

Het kleine Belgische kledinglabel Slibard toont van meet af aan maatschappelijk engagement. Zijn boxershorts en slips zijn bedrukt met dierenmotieven, het schenkt 15% van zijn winst aan verenigingen voor dierenwelzijn en samen met de internationale ngo Sea Shepherd voert het strijd tegen de overbevissing in onze oceanen.

Bijen, ijsberen, gorilla’s en andere diersoorten varen al langer wel bij de inspannigen van Slibard. Boxershorts met haaienvinnen van microdal produceren, een milieuvriendelijke en natuurlijke grondstof, is één ding, maar het kan altijd nog beter. Het bedrijf wil aantonen dat overbevissing de mariene ecosystemen ernstige en almaar grotere schade toebrengt. Zodra die kwalijke realiteit is doorgedrongen tot het publieke bewustzijn is actie de volgende logische stap, zij het op een ludieke manier. Met de No Fish Day, het eerste model in een nieuwe lijn Challenge-onderbroeken. Wie die ’s ochtends aantrekt, wordt met de neus op de feiten gedrukt en gaat de uitdaging aan minstens één dag in de week vis te laten. Er staan nog een vijftiental opvolgers gepland: een Compliment Day, Free Social Media Day, of zelfs een Sex Day.

Concreet onze basisgewoonten en klantgedrag ingrijpend veranderen, daar wil Slibard werk van maken. Voor een betere en duurzame toekomst, voor ons allemaal.