Microsoft betaalt 100 miljoen dollar voor Sunrise

04/02/2015

Microsoft kondigde op 11 februari de overname van Sunrise aan. Bij de overname zou een bedrag gemoeid zijn van 100 miljoen dollar. Sunrise, opgericht door de Belg Jeremy Le Van en Fransman Pierre Valade, werd in amper twee jaar een hit. De agenda-app van het bedrijf heeft al meer dan 2.5 miljoen regelmatige gebruikers en werd door de New York Times uitgeroepen als een van de favorieten voor de “Best Calendar Apps for Setting your Agenda for the Days Ahead.”

Het succes wordt onder meer toegeschreven aan het mooie en gebruiksvriendelijke design. De agenda-app biedt de mogelijkheid koppelingen te maken met verschillende sociale netwerken en andere apps te integreren, zodat je alle afspraken, evenementen, verjaardagen, enz. op één plaats terugvindt. De app geeft onder andere ook de weersvoorspellingen en Google Maps richtlijnen voor de locaties waar je afspraken doorgaan. Hij integreert bovendien ook vlot populaire diensten als SongKick (muziekevenementen),  TripIt (reisschema), Evernote (to do-lijst) en Foursquare. Sommigen beschrijven Sunrise omwille van zijn veelzijdigheid als het ‘Zwitserse zakmes’ onder de agenda-apps.

Zowel Sunrise als Microsoft geven aan dat de Sunrise-app op de markt zal blijven na de overname. Jeremy Le Van, van origine grafisch ontwerper, verklaart: "Sunrise behoudt zijn onafhankelijkheid en blijft in New York. We integreren in Microsoft, zoals bijvoorbeeld Skype, maar onze manier van werken blijft wel dezelfde. Ondanks onze "kleine middelen" hebben we aangetoond dat ons uitgangspunt juist was. Dat luidt als volgt: de laatste jaren heeft de digitale agenda heel weinig geëvolueerd. We moesten dus verder gaan en dat is wat we gedaan hebben door apps van derden in Sunrise te integreren en op design in te zetten. Onze manier van werken wijzigt niet. We zullen verder gaan met onze ontwikkelingen en zullen daarvoor over de hulpbronnen van Microsoft beschikken. We hebben nog enorm veel projecten staan voor de volgende maanden, onder meer op vlak van afspraken nemen, waar we nog heel wat voor de boeg hebben."

Le Van is niet de eerste Belgische techondernemer met een succesvolle exit in de Verenigde Staten. Eerder gingen bijvoorbeeld Sébastien de Halleux (Macrospace, Playfish), Bart Decrem (Tapulous) en Xavier Damman (Storify) hem voor.