Levita tilt grootste luxemerken boven zichzelf uit

15/07/2021

Met zijn gravity window komt Levita als enige Belgische start-up terecht in de incubator van de wereldwijde nr. 1 in luxeproducten, de groep LVMH.

Twee Luikenaars, Clément Kerstenne en Philippe Bougard, de stichters van het bedrijf Levita, lagen aan de basis van deze magische uitdaging. Nog geen twee jaar geleden ontwierpen ze, met de hulp van investeerders en lokale partners, een etalage waarin voorwerpen rondzweven.

Hun technische hoogstandje was voor het eerst te zien in Singapore, in de etalage van een luxehorlogezaak. In één adem door werden een twintigtal van hun Gravity Displays geïnstalleerd in steden als Tokio, New York, Dubai en Shanghai om allerlei voorwerpen letterlijk en figuurlijk boven zichzelf uit te tillen, in gewichtloosheid.

Zopas heeft Levita er nog een schepje bovenop gedaan. Van de 950 kandidaten is de innovatie van het Luikse bedrijf als een van de weinige bekroond door de incubator van de Franse gigant LVMH. Levita stond in juni 2021 op VivaTech, de grootste beurs voor start-ups en technobedrijven in Europa. Nu strijkt het neer in Parijs, waar het zes maanden lang een steunprogramma op maat krijgt aangeboden en toegang heeft tot het exclusieve netwerk van het luxeconcern.

Naast de gravity windows, die almaar zwaarder voorwerpen kunnen optillen, worden nieuwe technische doorbraken verwacht. Zo wordt er gewerkt aan een project om voorwerpen uit het niets te laten verschijnen.