IMEC Genk is klaar met prototype revolutionaire autobatterij
Op termijn kan de lithium-ionvloeistofbatterij in elektrische wagens mogelijk plaatsmaken voor de veel krachtiger, sneller oplaadbare en veiliger vastestofvariant. IMEC werkt eraan in zijn onderzoekscentrum in Genk.

SOLIDIFY heet het innovatieve project. De voordelen zijn legio. Zo levert een vastestofbatterij meer elektrische energie dan de klassieke vloeistofbatterij en dus neemt het rijbereik van de wagen toe. Die capaciteit of energiedichtheid wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Per liter volume zit het prototype van IMEC aan ruim 1 kWh terwijl die lithium-ion amper aan 0,6 à 0,7 kWh komt. Anders gezegd, wagens zouden in de toekomst met de nieuwe generatie batterijen ruim de helft verder kunnen rijden dan met de huidige exemplaren van dezelfde grootte. Ook is de stroomgeleider in de batterij een vaste stof, wat ze veel minder ontvlambaar en dus veiliger maakt. Zelfs als ze worden doorboord. Nadeel is wel de kortere levensduur van vastestofexemplaren.
Momenteel moeten al te grote verwachtingen echter worden getemperd. Van laboratorium naar productie is nog een hele weg af te leggen. We hebben in Europa wel de nodige kennis over materialen en batterijchemie maar om strategisch autonoom te zijn in de energiesector en op grote schaal te kunnen produceren is uitbouw van de nodige industrie vereist. In elk geval draagt IMEC met het SOLIDIFY-project daartoe méér dan zomaar zijn steentje bij.