Haven van Antwerpen houdt goed stand in deze barre tijden

22/01/2021

Dankzij een nieuw record in het containertransport kon de haven van Antwerpen de terugval van zijn activiteiten in 2020 beperken, een jaar waarin de coronacrisis de wereldhandel afremde.

De ladingen die de haven aandoen, onderscheiden we in vier categorieën: containers, stukgoed, droge bulk en vloeibare bulk. Het totale goederentransport is amper gedaald met 3,1% tegenover 2019, maar dat was dan ook een recordjaar. In gewicht uitgedrukt komt dat neer op 231 miljoen ton gelost en geladen vorig jaar tegenover 238 in 2019. De situatie laat zich kort samenvatten: fruit ging omhoog, auto’s en aardolie sterk naar omlaag.

Het is de containeroverslag die de havenactiviteit heeft gered. Hij bood beter weerstand dan in de meeste havens van de as Hamburg-Le Havre en overschreed  in 2020 voor het eerst de twaalf miljoen twintigvoetcontainermaat (TEU). Dat is een meeteenheid voor transportcapaciteit, gebaseerd op het volume van een container van 6 meter lang.

Ook zijn diverse klantenkring is een troef voor Antwerpen, zodat het niet afhangt van één enkel land of continent. Hoewel de handel met de Verenigde Staten, de grootste klant, is afgenomen, is dat niet zo met China, waar de economie is aangetrokken. Nog een vermeldenswaardig sterk punt: fruit is niet geraakt door de crisis. Integendeel, tijdens de eerste lockdown braken levensmiddelen verkooprecords.