Eerste waterstofbus in Brussel in gebruik genomen

02/09/2021

Begin september zet de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB waterstofbussen in. Deze brandstof heeft als grote voordeel dat het geen gassen uitstoot.

De afgelopen jaren nam de MIVB almaar meer voertuigen in gebruik die minder vervuilen. Over een tiental jaar wil ze warmtemotoren trouwens volledig bannen. Nadat ze heeft geïnvesteerd in 37 nieuwe elektrische bussen, die al op het net rijden, en de uitrusting van de depots met een tankstation, experimenteert ze nu met de waterstofbus. Dat creëert een nieuw voordeel, want met 40 kg waterstof kom je aan tweemaal zoveel autonomie als met een elektrische bus, hetzij tussen 300 en 500 km.

 

Deze bussen zullen twee jaar van het bedrijf Van Hool worden gehuurd. Proefritten op zo veel mogelijk lijnen moeten een grondige analyse opleveren van hun prestaties in allerlei weersomstandigheden (zomer-winter) en terreinen op het Brusselse net. Qua veiligheid: het explosiegevaar van waterstofmotoren is niet groter dan dat van de klassieke warmte- of gasmotoren. Tal van steden, als Parijs, Rijsel, Los Angeles en Keulen, zien voordelen in waterstof, zelfs in vergelijking met elektriciteit. De inzet is aanzienlijk als je bedenkt dat het vervoerbedrijf een vloot van 900 voertuigen beheert. Voorlopig gaat de MIVB zich nog bevoorraden op een site in Zaventem, maar begin 2022 denkt ze een mobiel tankstation in gebruik te kunnen nemen.