Eéntje rijdt volledig vanzelf door Brussel

29/07/2019

Een jaar lang zal een volledig geautomatiseerde Toyota in een vaste lus door Brussel rijden, een primeur in Europa. De meereizende veiligheidschauffeur kan desnoods wel ingrijpen.

Na testritten in Japan en de VS is nu Brussel aan de beurt. Op het dak van een gewone seriegeproduceerde auto zijn allerlei technische snufjes en sensoren aangebracht. Laserimpulsen om voorwerpen in kaart te brengen, radar, camera’s en een nauwkeurig positioneringssysteem. Binnen zitten een veiligheidschauffeur, die zo nodig ingrijpt om de besturing te corrigeren, en een operator, die het geautomatiseerde rijsyteem in de gaten houdt. Uiteraard is daarbij niet over één nacht ijs gegaan. De maandenlange voorbereiding ging heel breed, van goedkeuring van de AD-systemen (automated driving), opleiding van de chauffeurs, een analyse van de route tot overleg met de overheden om de nodige vergunningen te krijgen.

Er wordt op termijn gemikt op nul verkeersslachtoffers. De weg naar dat nobele doel loopt via een goed begrip van het complexe en onvoorspelbare menselijk gedrag en de impact ervan op de eisen die aan geautomatiseerde voertuigen worden gesteld. De Brusselse autoriteiten zijn technologie als oplossing voor mobiliteitsproblemen in de stad alvast genegen en volgen de ontwikkelingen op de voet. Uiteraard blijft veiligheid voor iedereen prioritair.