Een Belg aan het hoofd van Henkel

19/01/2016

De Antwerpenaar Hans Van Bylen komt op 1 mei aan het hoofd van Henkel, de Duitse multinational die wereldwijd actief is in de productie en verkoop van wasmiddelen, cosmetica en kleefstoffen.

Voor de 55-jarige Van Bylen betekent deze promotie een beloning voor meer dan dertig jaar trouwe dienst bij Henkel, waar hij sedert 1984 gestaag alle trappen op de hiërarchische ladder beklommen heeft. Na een start als verkoper van detergenten in België verhuisde hij in 1992 naar het hoofdkantoor in Düsseldorf, waar hij geleidelijk aan uitgroeide tot de sterke man achter de cosmeticaproducten van Henkel.

Hans Van Bylen volgt nu bij Henkel de Deen Kasper Rorsted op, die op zijn beurt aan het hoofd komt van sportwarengigant Adidas. Als nieuwe CEO van Henkel wacht Van Bylen de uitdaging om succesvol de concurrentie te blijven aangaan met andere multinationals zoals Unilever en Procter & Gamble.

De geschiedenis van Henkel gaat terug tot 1876, toen Fritz Henkel in Aken een eerste “universeel wasmiddel” op de markt bracht. Vandaag stelt de multinational in ruim 120 landen over heel de wereld ongeveer 50.000 mensen tewerk. In België zijn er vestigingen in Brussel, Drogenbos en Westerlo. Enkele van de bekendste merken die tot de groep Henkel behoren, zijn Persil, Dixan, Schwarzkopf, Fa, Pritt en Pattex.