DEME ontwikkelt grootste containerterminal

04/05/2016

In de Aziatische stadstaat Singapore werkt de Antwerpse baggergroep DEME mee aan de ontwikkeling van de grootste containerterminal ter wereld. De Singaporese regering wil meer woonruimte creëren door de containerhaven in 30 jaar tijd volledig te verhuizen van het centrum naar het zuidwesten van het eiland. “Dit is voor DEME een flagship-project omdat de werken zo groot en technisch zo uitdagend zijn”, zegt DEME’s Azië-verantwoordelijke Philip Hermans. Het project moet in 2020 klaar zijn.

Een consortium rond DEME en het Koreaanse bedrijf Daelim haalde vorig jaar het bovengenoemde ontwikkelingsproject van TTP1 binnen, de tweede van een vier 'vingers'-eiland. Het consortium mag 7 miljoen kubieke meter baggeren en 300 hectare land opspuiten, een project met een prijskaartje van 1,6 miljard euro. DEME krijgt heel wat technische uitdagingen aangezien de buurlanden Maleisië en Indonesië geen zand willen exporteren naar Singapore. Hierdoor moet zand worden ingevaren uit Myanmar of Cambodja. Om die kosten te beperken en zand te sparen, zal DEME de klei recycleren die bovengehaald wordt bij het baggeren.

Het Belgische bedrijf is ook bijna klaar met het opspuiten van het eiland Jurong, waar de derde grootste petrochemische cluster ter wereld komt. Binnenkort wordt ook de ontwikkeling van de derde vinger van de toekomstige containerhaven uitbesteed, DEME weet eind dit jaar of het ook dit project mag uitvoeren.

Het bedrijf DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering) werd sinds de samensmelting met de nieuwe afdeling Dimco (Deme Infrastructure Marine Contractors) één grote maritieme groep en kan projecten beter uitvoeren. Dimco staat in voor de complexe waterkundige bouwprojecten. DEME werd in 2015 uitgroepen tot onderneming van het Jaar door EY Belgium en is onder andere verantwoordelijk voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen en de nieuwe sluis van Terneuzen (België).