De avonturen van Lotus in Amerika en Afrika

22/02/2019

2018 was een uitzonderlijk jaar voor Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries, en zijn familie. De voorbije zeven jaar heeft het familiebedrijf zijn omzet verdubbeld. Dit jaar opent Lotus voor het eerst fabrieken in andere continenten, namelijk Amerika en Afrika.

Vorig jaar verkocht bakkerij Lotus Bakeries uit Oost-Vlaanderen voor 556,4 miljoen euro gekaramelliseerde koekjes, Dinosaurkoekjes, Nakd-fruitrepen, Suzywafels, Zebracakejes en gebak. Dat is 6,2% méér dan het jaar voordien. De organische groei (zonder overnames) bedroeg 5%, en dat was niet verwacht, stelt Jan Boone. ‘Wij mikken op een gemiddelde groei van 3 à 4% per jaar. We hebben in verscheidene landen onze verwachtingen overstegen.’

‘Onze koekjes liggen nu in 75% van de Amerikaanse supermarkten. Sinds 2016 vormen de Verenigde Staten zelfs de grootste markt voor gekaramelliseerde Lotuskoekjes. Vorig jaar hebben we er ginds 1 miljard verkocht’. Tegelijk verovert Lotus onophoudelijk nieuwe landen. Vorig jaar waren dat India en Vietnam. Dit jaar zijn normaal Zuid-Afrika en bepaalde Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen aan de beurt.