BELGISCHE EXPO’S NAAR ALLE WINDSTREKEN!

18/10/2019

Bij export denk je maar zelden aan de cultuurindustrie … Stel dat we expo’s niet alleen zouden ontwerpen, maar ze ook laten rondreizen? Of waarom niet ze gewoon wereldwijd uitvoeren?

Laat dat nu net het concept van Tempora zijn, een Brussels bedrijf gesticht in 1998. Het bedenkt historische, wetenschappelijke en kunsttentoonstellingen die het daarna uitvoert naar allerlei steden.

De meeste tentoonstellingen vandaag worden ontworpen met die internationale dimensie in gedachten. Voor de kmo, die 65 mensen tewerkstelt, is de export een economische noodzaak, maar dat maakt het haar vooral mogelijk grootscheepse projecten op te zetten, zoals Dieu(x), modes d’emploi, tot januari 2020 te zien in Genève.

Maar het bedrijf heeft meer dan één pijl op zijn boog. Naast zijn knowhow uitvoeren zorgt het voor het onderhoud van externe websites. Het stuurt ook prijsoffertes voor het bedenken, ontwerpen en beheren van tentoonstellingen. Zoals die het naar Frankrijk heeft gestuurd, voor de heropbouw van het Glaciorium in het Mont Blancmassief en nog een project in verband met De Kleine Prins van Saint-Exupéry in Lyon.

Binnen 5 jaar zou CEO Benoît Remiche zijn bedrijf verder willen professionaliseren en zijn omzet verdubbelen. Maar het bedrijf wil vooral Europees doorbreken. Daarvoor heeft Tempora extra financiële middelen nodig. Momenteel is er een fondsenwerving bij privé-investeerders aan de gang en het bedrijf rekent erop 5 miljoen euro op te halen om zijn Europese plannen te kunnen waarmaken.

Stap 1 van het plan is gezet!