Belgische chocolade verovert Japan

27/10/2017

Chocoladefabrikant Galler kende het afgelopen jaar een enorm succes op de Japanse markt. De Luikse chocoladegigant zag in de eerste acht maanden van 2017 zijn omzet explosief groeien ten opzichte van 2016 en verwacht op het einde van dit jaar een jaaromzet van 30 miljoen euro. Dit dankzij de expansie op de Aziatische markt, meer specifiek de Japanse markt, momenteel zijn tweede grootste afzetmarkt. Op één staat nog altijd België en Frankrijk schuift nu naar de derde plaats.

Galler, opgericht in 1976 door Jean Galler, zag het afgelopen jaar zijn omzet op de Aziatische markt zelfs verdubbelen, met de grootste verkoopcijfers in Japan. De chocoladefabrikant had er al een tijdje zijn eigen verkooppunten, maar sloot onlangs een partnerschap af met een ijsfabrikant, waardoor de chocolade van Galler nu te vinden is in 17.000 Japanse verkooppunten.

In Japan zouden er drie marktsegmenten zijn: de luxeproducten, de producten van goede, maar tevens betaalbare kwaliteit en de alledaagse producten. Galler focust op het tweede segment en naar eigen zeggen zouden de Japanners dol zijn op de kwaliteit, maar ook op de verpakking en presentatie van de Galler-chocolade.

Galler mag al sinds 1994 ononderbroken de titel ‘Gebrevetteerd Hofleverancier van België’ dragen, verleend door de Belgische koning. Om deze titel te mogen dragen, moeten de ondernemingen voldoen aan bijzonder strenge criteria op vlak van onder andere kwaliteit, dienstverlening en privacy.