Belgisch-Japanse veerboot op waterstof in de vaart

19/02/2021

De Antwerpse rederij CMB en de Japanse scheepsbouwer Tsuneishi Facilities & Craft (TCF) bundelden hun knowhow en technologische meesterschap om in Japan de eerste passagiersboot op waterstof in te zetten. De HydroBingo werd in Fukuyama te water gelaten.

Tot nu toe maakten vooral kleine vloten pleziervaartuigen of veerboten voor korte overtochten gebruik van waterstoftoepassingen. Passagiers- of containerschepen verbruiken daarvoor te veel brandstof. Maar de maritieme sector omarmt waterstof nu duidelijk als een van de voordeligste oplossingen op termijn. Schone energie, zonder CO₂-uitstoot en bijna oneindig voorradig. De HydroBingo kan 80 passagiers vervoeren, heeft een tonnage van 90 ton, een maximale vaarsnelheid van 26 knopen (ongeveer 46 km/u.) en een kruissnelheid tussen 18 en 22 knopen (28 à 35 km/u.). Het zal de verbindingen onderhouden tussen de eilanden van de Japanse binnenzee.

Maar België heeft nog scheepvaartplannen in Azië. Het Belgische consortium Besix-Baskatis neemt zich voor in Vietnam een gigahavenproject te ontwikkelen. Dat zal kunnen rekenen op de steun van het Antwerpse bedrijf IPEI, gespecialiseerd in samenwerking met Vietnamese bedrijven. De geplande investering bedraagt 1 miljard dollar voor de uitbouw van Cat Mep Ha, dat de grootste haven van Vietnam wordt.