België wil in 2020 land van de fair trade worden

26/10/2017

Van 4 tot 14 oktober 2017 vond in België de Week van de Fair Trade plaats. Dit is een jaarlijks initiatief, dat dit jaar al aan de zestiende editie toe was.

Tijdens deze editie stond een nieuwe doelstelling centraal: van België het land van de fair trade maken tegen 2020. Concreet wil dit zeggen dat in 2020 elke Belg fairtradeproducten ter waarde van 15 euro zou moeten kopen: op zich een haalbaar doel, aangezien dat bedrag anno 2017 al op 14,3 euro ligt en het de laatste vier jaar alleen maar is gestegen.

Tijdens de Week van de Fair Trade (die eigenlijk 10 dagen duurt) werden er tal van initiatieven en evenementen georganiseerd, waaronder ‘Het Grootste Protest’. Het doel was om 750.000 mensen vredevol te laten protesteren voor een eerlijk inkomen voor iedereen. Ze deden dit echter niet door in de straten te marcheren, maar door fairtradeproducten te kopen.

In 2013 kocht elke Belg nog voor gemiddeld 8,6 euro fairtradeproducten, dus de stap naar 14,3 in 2017 is aanzienlijk groot. België doet het daarmee beter dan buurland Frankrijk (gemiddeld 14,2 euro) maar toch iets minder goed dan Nederland (gemiddeld 15,10 euro). Bovendien heeft 36% van alle Belgische gemeenten vandaag de titel fairtradegemeente en sloten al 70 bedrijven aan bij het Belgische SDG Charter dat bedrijven en organisaties samenbrengt die de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen onderschrijven en mee willen waarmaken.

In 2012 was 85% van de Belgen vertrouwd met fairtradeproducten, anno 2017 is dit al 92%. Dit ook dankzij het feit dat alle grote supermarktketens in België fairtradeproducten verkopen. Hoe dan ook, uit onderzoek blijkt dat slecht 7 op de 10 Belgen ook spontaan een fairtradeproduct kan noemen. Vandaar dus het initiatief voor de Week van de Fair Trade, waardoor consumenten kennis kunnen maken met tal van producten en merken.  

In het kader van de Week van de Fair Trade bezocht minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo de kledingfabriek JBC in Aalst. Daar werd de “I AM Transaparency”-tool voorgesteld, waarmee je elk kledingstuk uit de “I AM”-collectie kan scannen om te zien uit welke fabriek het afkomstig is. Oxfam lanceerde tevens een crowdfundingcampagne van 20.000 euro voor de ontwikkeling van eerlijke bio-T-shirts. Meer informatie over fairtradekleren vind je op www.schonekleren.be.