België scoort op EURO 2016 met sporttechnologie

23/05/2016

Niet alleen de Belgische nationale voetbalploeg is aanwezig op het Europese voetbalkampioenschap. 12 Belgische bedrijven zijn betrokken bij EURO 2016 en tonen er de Belgische expertise in sporttechnologie aan. Deze bedrijven zijn actief in de meest diverse takken, van mediatechnologie over visuele communicatie tot scherm -en stadioninfrastructuur.

De twaalf bedrijven op Euro 2016 zijn Deltacast, Desso, EVS, NEP Belgium, PRG, Saey, Simplex Arena, Stageco, Super Color, Tractebel, WNM en Wollux. Ze maken deel uit van de Agoria Sports Technology Club, die een 60-tal bedrijven telt. Samen  bieden ze globale oplossingen aan organisatoren van grote sportevenementen en vormen ze een vaste waarde in de branche.

Concreet zullen een aantal Belgische bedrijven op EURO 2016 onder meer instaan voor de structurele en technische revisie van een aantal stadions, en er zitjes of structuurelementen leveren. Andere zorgen voor de cameraploegen en zendwagens voor de TV-uitzendingen van de wedstrijden, of voor de aankleding en vlaggen van de fanzones.

Ook het voetbalspel zelf zal dankzij de Belgische firma’s in de beste omstandigheden doorgaan. De wedstrijden in het Stade de France in Parijs, waaronder de finale, worden gespeeld op een hybride grasmat uit België. Bovendien wordt ook bijgedragen aan de goede sportieve leiding van de matchen: de spuitbus waarmee de scheidsrechter spelfases markeert, is een Belgisch product.

De Belgische bedrijven hebben alvast de weg voorbereid om van EURO 2016 een succes te maken, nu is het aan de voetballers om te scoren en er een echt voetbalfeest van te maken.