België heeft met eerste blusvliegtuigen primeur beet
De klimaatverstoring maakt dat ook in noordelijk Europa de inzet van blusvliegtuigen almaar vaker vereist is om natuurbranden te lijf te gaan. De Koninklijke Limburgse Vleugels, de kleine regionale luchthaven van Zwartberg in Genk, heeft inmiddels vijf Fire Boss-toestellen in zijn hangar staan en kan bogen op de geschikte opleidingsfaciliteiten voor de piloten.

De CO₂-uitstoot aanzienlijk helpen verminderen, daar was het eigenaar Cargolux in de eerste plaats om te doen. Deze wereldspeler in luchttransport richtte dochteronderneming Aquarius op die zich helemaal zou toeleggen op de bestrijding van natuurbranden vanuit de lucht. Om praktische redenen ziet de Belgische staat voorlopig af van de aankoop van eigen toestellen maar onder bepaalde voorwaarden zou het desgewenst tijdens risicoperioden en in risicogebieden kunnen terugvallen op de expertise van Aquarius.
Zo’n Fire Boss blusvliegtuig is een echte duizendpoot. Hij kan landen op water én land, kan maar liefst 3,5 ton water opscheppen in één vlucht en dat in amper 15 seconden en is uitgerust met toptechnologie, zoals een head-updisplay. De piloten lezen de nodige informatie dus niet per se af van een scherm, maar zien ze gewoon vlak voor hun ogen, waar ze hun blik ook op richten. Eerst wacht hun een theoretische opleiding en simulatortraining in Genk en daarna leren ze in Frankrijk, Spanje of Portugal hoe effectief een brand te bestrijden op het terrein. Een vaardigheidstest en examenvlucht sluiten de intensieve tweeledige opleiding af.