België bouwt mee aan de langste onderzeese tunnel ter wereld

31/05/2016

Het consortium Fermen Links Contractors, waarvan de Belgische ondernemingen DEME en CFE partnerbedrijven zijn, heeft voorwaardelijke contracten getekend met de Deense regering voor de aanleg van het grootste onderzeese bouwwerk ter wereld.

In 2028 zullen Denemarken en Duitsland verbonden zijn door een onderzeese spoor- en wegtunnel onder de Oostzee. De contracten zijn samen goed voor 3,4 miljard euro, met een aandeel van 700 miljoen voor Deme/CFE.

De tunnel is 18 kilometer lang en bestaat uit een vierbaansweg voor autoverkeer en twee spoorlijnen. Voor de aanleg worden 89 prefabelementen gebruikt.

Na de voltooiing van de Fehmarnbelt Fixed Link, een project waarvan de eerste aanzet dateert van 1995, zal het mogelijk zijn om op 10 minuten met de wagen en 7 minuten met de trein tussen de Deense regio Lolland Falster en het Duitse Schleswig Holstein te reizen.

CFE is een Belgische industriële groep waarvan de dochteronderneming DEME gespecialiseerd is in baggerwerken en maritieme werken. Om dit project tot een goed einde te brengen, zullen de twee Belgische ondernemingen samenwerken met het Franse Vinci en het Nederlandse BAM, twee andere partnerbedrijven van het consortium Fermen Links Contractors.