50 miljoen voor Showpad

19/05/2016

Showpad tekent deze week voor een historische kapitaalronde. De Amerikaanse durfkapitalist Insight Venture Partners pompt samen met Dawn Capital en Hummingbird Ventures maar liefst 50 miljoen dollar in het 'content activation'-platform van de Gentenaars. De extra middelen zullen gebruikt worden om Showpad’s positie als marktleider te verstevigen, de groei van zijn sales en marketing teams te versnellen en zijn platform uit te breiden.

Het is de derde grote kapitaalronde van Showpad, dat in 2011 in Gent werd opgericht door Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere. Het verse kapitaal is een logisch gevolg van de exponentiële groei die Showpad heeft gekend. Het bedrijf heeft haar inkomsten de voorbije 4 jaar telkens meer dan verdubbeld. De nieuwe investeerder in Showpad, Insight Venture Partners, is ook niet de eerste de beste. Insight beheert een vermogen van 13 miljard dollar en nam al een belang in technologiebedrijven zoals Alibaba, Twitter, Tumblr, Flipboard, Hootsuite en Zenefits.

Met honderden klanten wereldwijd, waaronder BNP Paribas, Coca-Cola Enterprises, Atlas Copco, Johnson & Johnson, Kimberly-Clark, Audi, Intel en KPN, helpt Showpad elk bedrijf om het potentieel van zijn content naar boven te brengen. Vandaag de dag ligt de focus van het platform nog grotendeels op het verbeteren van de effectiviteit en productiviteit van sales en marketing teams. Maar op dit moment worden er reeds nieuwe toepassingen ontwikkeld om de bredere content uitdaging, waarmee elk bedrijf vandaag te maken heeft, aan te pakken.

“Analysten schatten dat 60 tot 70% van alle bedrijfscontent (presentaties, brochures, filmpjes enz. voor onder meer salesondersteuning en training) nooit gebruikt wordt, grotendeels omdat het vaak onvindbaar of gewoon niet relevant is. We hebben Showpad ontwikkeld om dat probleem op te lossen en er het enige platform van te maken dat de effectiviteit van bedrijfscontent verhoogt door het ongelooflijk eenvoudig te maken om het juiste materiaal te vinden, gebruiken, delen en analyseren” zegt Showpad co-CEO en mede-oprichter, Pieterjan Bouten.

Het Gentse bedrijf lanceert bovendien deze week ook een vernieuwde integratietool voor Salesforce én een Gmail-plugin die er voor moet zorgen dat gebruikers vanuit hun mailbox gemakkelijker aan de juiste dossiers geraken.

Showpad is ’s werelds meest toonaangevende Content Activatie Platform. Het begon als producent van software die voornamelijk voor verkooppersoneel van bedrijven bedoeld was. Aanvankelijk lag de focus op een tabletapplicatie die een verkoper alles in handen geeft om klanten te bedienen, maar de start-up is steeds meer opgeschoven naar software die op zoveel mogelijk platformen werkt en die ook gericht is op andere afdelingen van bedrijven, zoals de personeelsdienst of onderhoudspersoneel. Showpad activeert momenteel de content van meer dan 850 bedrijven. Het bedrijf heeft 2 hoofdkantoren in San Francisco en Gent, en kantoren in Portland en Londen. Later dit jaar komt er een kantoor bij in New York en er zijn ook plannen om in Azië op te starten. Showpad stelt 170 mensen te werk (waarvan een 70-tal in de VS, 90 in Gent en 10 in het Verenigd Koninkrijk). Vorig jaar draaide het bedrijf een recurrente omzet van 10 miljoen dollar, een cijfer het dit jaar wil verdubbelen.