400 pk in e-motor niet groter dan een kalkoen

28/01/2021

Mogelijk produceert technologiestart-up Magnax in Kortrijk de elektrische motor van de toekomst. De medeoprichters hebben er vertrouwen in.

Het gros van de elektrische wagens die nu rondrijden werken volgens het principe van de zogeheten radiale flux. Daarbij staan de magnetische veldlijnen loodrecht op de as van de auto terwijl die in een axiale motor ermee gelijklopen. Nieuw is het concept niet, het bestaat al minstens een eeuw. Maar voor massaproductie was het ongeschikt tot een tiental jaar geleden de technologie opnieuw opdook en begon aan te trekken.

Concreet komt het hierop neer dat de volgende generatie e-motoren compacter, lichter, sterker, goedkoper, energiezuiniger en -efficiënter en bovendien recycleerbaar zullen zijn. Het nieuwe prototype weegt amper 25 kg, is niet groter dan een kalkoen maar kan wel 400 pk produceren. Daarmee is het zowat drie à veer keer krachtiger dan de topmotoren van de huidige elektrische wagens. Die efficiëntie maakt dat ook hun actieradius meteen met 20% zou toenemen.

Het begon nochtans allemaal heel kleinschalig. Sindsdien tonen meer dan 4.000 bedrijven actief in e-mobiliteit en in de ontwikkeling van elektrische voertuigen, boten en vliegtuigen interesse. De prototypes verder afstellen en mogelijk kan de productie dan starten in 2022. Magnax mikt op fabrikanten van onder meer sportauto’s, bestel- en vrachtwagens, drones en – binnen een viertal jaar - elektrische personenauto’s.

Vlaanderen: draaischijf voor e-voertuigen?