100% milieuvriendelijke dwarsliggers doen hun intrede

15/03/2021

Tot nu toe reden alle treinen over rails op dwarsliggers van cement of behandeld hout. Niet bepaald milieuvriendelijk dus. Voortaan worden groene exemplaren van circulair zwavelbeton in gebruik genomen.

Zwavel wordt beschouwd als afval uit de olie-industrie. Maar hergebruik is mogelijk. Zo kan je het door verhitting tot 140 °C recycleren, bijvoorbeeld voor de productie van dwarsliggers, de dwars liggende balken die spoorstaven stutten. De CO₂-uitstoot voor zwavelbeton ligt 40% lager dan die voor de traditionele treinbielzen. Dat komt neer op een CO₂-besparing van maar liefst 8.400 ton voor 25.000 stuks. Bovendien kan je ze makkelijk omsmelten om er nieuwe exemplaren van te maken.

De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel en betonspecialist De Bonte uit Waasmunster mogen samen deze ecologische primeur voor onze nationale en de Europese spoorwegen op hun naam schrijven. En minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, kreeg de eer om de eerste innovatieve duurzame dwarsligger symbolisch te gaan neerleggen, in Puurs – ook al bekend van de productie van het eerste coronavaccin, dat van Pfizer-BioNTech.

Naast de vergroening van spoorweginfrastructuur leent zwavelbeton zich tot andere toepassingen, zoals de toplaag van bepaalde vloeren, rioleringen, afvalwaterzuiveringsinstallaties … Kwaliteitsvolle innovatie die de wereld kan veroveren.