René Magritte, dit is geen schilder
René Magritte, schilder van het surreële en metafysische, doorspekt zijn taferelen met humor en ontdoet op die manier de werkelijkheid van zijn ernst. Nieuwe technieken uitvinden spreekt hem weinig aan. De schilder gaat daarentegen veeleer in de diepte en gebruikt de schilderkunst als een instrument om kennis te verwerven door het mysterie.
René Gislain Magritte werd geboren op 21 november 1898 in Lessen, België, in een gezin van eenvoudige komaf. De zelfmoord van zijn moeder in zijn kindertijd laat een diepe indruk na. Op 15-jarige leeftijd ontmoet hij Georgette Berger, met wie hij in 1922 trouwt. Zij blijft gedurende zijn hele leven zijn enige model.
In 1915 vestigt de schilder zich in Brussel en maakt er zijn eerste impressionistische kunstwerken. Hij studeert aan de Academie voor Schone Kunsten van Brussel en richt zich, na een kubistische periode, op het surrealisme. Hij komt in contact met een groep surrealisten en wordt, bij zijn terugkomst in België, koploper van de Belgische surrealistische beweging.
In zijn kunstwerken wil hij aantonen dat we slechts het mysterie van de realiteit kunnen ontwaren, als we in staat zijn buiten ons gebruikelijk en logisch kader te denken. Zijn werken spelen in op de kloof tussen object en representatie. Zo is zijn bekendste werk een natuurgetrouwe afbeelding van een pijp met het onderschrift "Dit is geen pijp". Het object moet worden beschouwd als een realiteit, en niet in functie van een abstracte term. Het tafereel is dan ook geen pijp, maar slechts een weergave van een pijp.
De kunstwerken van Magritte stellen hun eigen aard in vraag, maar ook de daad van de schilder. Een schilderwerk is namelijk meer dan enkel een weergave van een reëel object. Het is de daad van het denken van de schilder over dit object, met een gevoel voor mysterie. Magritte blinkt overigens uit in het weergeven van mentale beelden. Hij heeft talent voor het kunstschilderen, wat ook tot uiting komt in de geometrische vormen. Het voornaamste element is echter zijn afkeer voor de conventionele beeldende schilderkunst. De werkelijkheid mag niet worden bekeken uit het oogpunt van symbolen, noch is de schilderkunst een spiegel van de werkelijkheid.
© Foto Shutterstock