Multigetalenteerde kunstenaar Francis Alÿs
Het Journal des Arts noemt in zijn laatste editie de in 1959 in Antwerpen geboren Francis Alÿs een van ’s werelds meest tentoongestelde nog levende artiesten.
De Belgische kunstenaar studeerde eerst architectuur in Doornik en Venetië, voor hij in 1986 naar Mexico trekt. De stad is zopas getroffen door een aardbeving en Francis Alÿs helpt bij een heropbouwproject van de federale overheid. Hij besluit uiteindelijk er zich te vestigen om er een intense en diverse kunst te bedrijven, gaande van fotografie, over video en documentaire, naar schilder- en tekenkunst. Hij vindt inspiratie in het stadsleven met zijn maatschappelijk aspect, het beginpunt van de meeste van zijn projecten dat onze moderne levensomstandigheden probeert in vraag te stellen.
Kunstkenners wijzen op zijn ongelooflijk vermogen om complexe situaties te vertalen in eenvoudige, voor iedereen sprekende en duidelijke beelden. Hij vraagt zich onophoudelijk af hoe het best waar te nemen en door te geven wat hij ziet en beleeft. Als artiest, maar ook als reiziger, is hij altijd de hort op. Vaak onvoorbereid, met als enige gezel zijn rugzak. Volgens de directeur van kunstencentrum WIELS, Dirk Snauwaert, heeft deze stapper die de grenzen van landen, vormen en kunstmedia overschrijdt, nood aan dit constante in beweging zijn om de wereld rondom hem te ontdekken en te begrijpen.
In 2017 heeft hij deelgenomen aan de Biënnale van Venetië met werk dat hij had gemaakt tijdens zijn verblijf in een Yezidi-vluchtelingenkamp en tijdens een operatie aan het front waarbij Peshmerga-strijders Mosoel op IS probeerden te heroveren. In 2022 zal Francis Alÿs België er opnieuw vertegenwoordigen met een film van 9 minuten die hij, in volle oorlog, in Mosoel heeft gedraaid. Hij zal voortborduren op Haram Football, episode 19 van zijn befaamde Children’s Games, symbolisch en politiek zo belangrijk aangezien IS voetballen in Irak verbood.
Tijdens de lockdown door Covid-19 loopt deze kunstenaar, die moet kunnen bewegen om te scheppen, rondjes in zijn atelier in Mexico en doet zo zijn Weg naar Compostela.
© Foto: Frédéric de Smedt