Louis Leloup, de laatste Belgische meester-glasblazer
Hij geniet wereldfaam om zijn glassculpturen, die erg in trek zijn in alle windstreken. In Japan is hij een ster, met een museum volledig aan hem gewijd in Kyoto.
Louis is pas 17 wanneer hij in 1947 start als leerjongen-glasmaker bij Cristalleries du Val Saint-Lambert. Als kind al droomde hij er nochtans van operazanger te worden. Eén ding is zeker: adem heeft hij voor twee. Onontbeerlijk voor wie als glasblazer aan de slag wil. Maar vooral zijn beheersing van het glas in combinatie met het gebruik van twee stokken, een zeldzame techniek, wordt zijn grote troef.
Al snel wordt hij opgemerkt door meester-glasblazer Fernand Menegaz in wat een van de oude hoofdindustriëen rond Luik was, met ruim tweeduizend werknemers. Door zijn creativiteit krijgt hij als 27-jarige de leiding over tien arbeiders. Dan maakt hij zijn eerste creaties, voor de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1958. Maar de eerste waarvoor hij wordt bekroond, ontwerpt hij in 1965. Wanneer koningin Fabiola de streek van Luik bezoekt, ontwerpt hij de Madone de la Reine, een kristallen Mariabeeldje.
Met de jaren verfijnt hij zijn techniek. De directie van Cristalleries du Val Saint-Lambert moedigt hem aan en laat hem zelfs toe enkele stukken voor eigen rekening te verkopen. In 1972 voelt hij zich sterk genoeg om zijn vleugels uit te slaan. Hij neemt ontslag en laat zijn creativiteit de vrije loop. Maar met alleen een oven groot genoeg voor een twintigtal kilo grondstof achteraan in zijn tuin kan hij zich creatief nog niet volop uitleven. Dan gaat hij werken voor Cristalleries Daum in Nancy, waar grote namen als Picasso, César en Dali al stukken signeren. Louis verwerft stilaan enige bekendheid en eind 1972 stelt hij voor het eerst tentoon in L’Ecuyer in Brussel. Het wordt een groot succes!
Internationale erkenning volgt algauw. Hij rijgt de tentoonstellingen wereldwijd aaneen. In 1989 doet Louis Leloup mee aan de Internationale Kunstbeurs in Tokio. Bij de opening stelt een Japanse bezoeker hem voor al zijn stukken te kopen in ruil voor exclusiviteit vanaf dan in het land van de rijzende zon. Een overdonderend succes! In die mate dat in 1997 een museum met drie verdiepingen volledig aan hem wordt gewijd in Kyoto (de toenmalige prins Filip bezoekt het in 1997). Dankzij zijn internationale uitstraling valt hem de eer te beurt aan paus Johannes-Paulus II persoonlijk zijn Madonna van het Licht te overhandigen.
Hier ziet u enkele van zijn werken, die u een beter idee geven van zijn creatieve kracht vol emotie.