SOLiTHOR batteries: Belgian, safe and much more

06/07/2022

Classical batteries are sometimes explosive in nature. Will SOLiTHOR, the Genk technology start-up and spin-off from the Leuven research centre imec, make short work of that with its solid-state batteries?

Every now and then, a battery fire from an electric bike, bus or even a laptop makes the news. Those batteries contain a liquid electrolyte based on lithium salt, a highly flammable substance. The built-in safety systems cannot completely eliminate the risk. After more than a decade of research, imec has developed a solid electrolyte, solid nanocomposite electrolyte (nano-SCE), which SOLiTHOR will now continue to exploit. Nano-SCE ensures higher safety and autonomy, better performance and longer life. In addition, it can be easily integrated into the current production process, requires less cobalt and the entire battery should be recyclable. The estimated 30% efficiency gain in particular is a huge breakthrough, considering that the classical types are just about at their limits.

 

Currently, the pilot project is still in its development phase, but the first tests on small batteries are entirely convincing. Increasing their capacity and gradually expanding production is the preliminary objective. Ultimately, this should culminate in a mega-factory being installed in Belgium, to reduce the carbon footprint and increase sovereignty in terms of production.

 

 

Les batteries SOLiTHOR : belges, sûres et bien plus encore

 

Les batteries classiques ont parfois un caractère explosif. SOLiTHOR, la start-up technologique de Genk et spin-off du centre de recherche imec de Louvain, mettra-t-elle un terme à cette situation avec ses batteries à l'état solide ?

 

De temps en temps, un incendie de batterie sur un vélo électrique, un bus ou même un ordinateur portable fait la une des journaux. Ces batteries contiennent un électrolyte liquide à base de sel de lithium, une substance hautement inflammable. Les systèmes de sécurité intégrés ne peuvent pas éliminer complètement le risque. Après plus de dix ans de recherche, imec a développé un électrolyte solide, le Nano-Solid Composite Electrolyte (Nano-SCE), que SOLiTHOR va maintenant à exploiter. Le Nano-SCE garantit une sécurité et une autonomie accrues, de meilleures performances et une durée de vie plus longue. En outre, elle peut être facilement intégrée au processus de production actuel, elle nécessite moins de cobalt et la batterie entière devrait être recyclable. En particulier, le gain d'efficacité estimé à 30 % est une avancée considérable, si l'on considère que les types de batteries traditionnels ont presque atteint leurs limites.

Actuellement, le projet pilote est encore dans sa phase de développement, mais les premiers tests sur de petites batteries sont tout à fait convaincants. L'augmentation de leur puissance et l'accroissement progressif de la production constituent l'objectif préliminaire. À terme, cela devrait aboutir à l'installation d'une méga-usine en Belgique, afin de réduire l'empreinte carbone et d'accroître la souveraineté en termes de production.