Hellend vlak van Ronquières blaast 50 kaarsjes uit

06/04/2018

Generatieslang was deze grootste scheepslift ter wereld uit 1968 op het kanaal Brussel-Charleroi vaste prik tijdens een of andere lagereschooluitstap. En terecht! Het bezoek aan het architecturale titanenwerk biedt ook een prachtig uitzicht op de streek. Bij mooi weer zie je onder andere de Leeuw van Waterloo en het Atomium van Brussel. Het spektakelparcours 'Een boot, een leven' is uniek in zijn soort.

In 1832 werden Charleroi, Brussel en Antwerpen verbonden met een kanaal. Zo konden kolen en staal uit de Borinage, de Henegouwse mijnstreek, makkelijker en sneller worden getransporteerd naar de havens van die twee laatste steden. Maar al bij al bleef het een tijdrovend proces, door de 55 sluizen die het hoogteverschil van meer dan 100 meter moesten overbruggen. De modernisering van grote waterwegen bleek wenselijk. Er kwam een hellend vlak in de plaats van het stuk bochtig kanaal met 16 sluizen in het dorp Ronquières.

 
Nog enkele opmerkelijke statistieken

De brug, die dient als wachthaven vóór de oversteek, wordt geschraagd door 70 kolommen van 2 m diameter. Ze meet 290 m bij 59 m. Het hellend vlak bestaat uit 2 bakken van 91 m bij 12 m, gevuld met water, waar de boten binnenvaren. Die badkuipen op wieltjes wegen tussen de 5.000 en 5.700 ton en werken volledig autonoom. Ze vervoeren de boten over een afstand van 1.432 m en overbruggen daarbij een verval van 68 m. De 150 m hoge toren is een echt symbool van Belgische knowhow en domineert op trotse wijze het hellend vlak.