"Meisje met de parel" onderworpen aan ultramoderne technieken

15/03/2018

Het beroemde schilderij "Meisje met de parel" van Johannes Vermeer wordt momenteel onderworpen aan een diepgaand onderzoeksproject met de meest geavanceerde technologieën. Het schilderij wordt gedurende twee weken continu gescand met behulp van hoogtechnologische toestellen. De Antwerpse Universiteit (UA) levert een bijdrage in dit technisch-picturaal avontuur dankzij haar ultramoderne Macro-XRF, "de scanner die nog een stap verder gaat".

Wetenschappers hopen zo te ontdekken hoe het meesterwerk precies tot stand is gekomen. Dat wil zeggen welke verftechnieken Vermeer precies gebruikte en welke materialen (olie en pigmenten bijvoorbeeld) en in welke mate er sprake is van verkleuring sinds de 17e eeuw.

De bezoekers van het "Mauritshuis" kunnen het onderzoek volgen en het lab achter glas observeren. Eenmaal de scans afgelopen zijn, neemt de publiekslieveling opnieuw haar gewone plaats in. "Meisje met de parel" zou dan een van de meest gedocumenteerde schilderijen ter wereld moeten zijn.

“Meisje met de parel", ook wel de "Mona Lisa van de Lage Landen" genoemd, is een olieverf op doek dat de Nederlandse schilder Johannes Vermeer vervaardigde rond 1665. Johannes of Jan Van der Meer, Vermeer of Vermeer uit Delft genoemd, gedoopt in Delft op 31 oktober 1632 en in diezelfde stad begraven op 15 december 1675, is een barokschilder uit Nederland (de Verenigde Provinciën). "Meisje met de parel" en "Het melkmeisje" behoren tot de beroemdste werken in de geschiedenis van de schilderkunst, en Vermeer wordt, samen met Rembrandt en Frans Hals, aanzien als een van de grootste meesters uit de Nederlandse Gouden Eeuw. Een overzicht van zijn werken en leven vindt u hier.