Museumvitrines 'Made in Belgium' voor het Louvre in Abu Dhabi

21/12/2017

Op 11 november 2017 opende het Louvre in Abu Dhabi de deuren voor het publiek. Ontsproten aan de verbeelding van architect Jean Nouvel profileert het museum zich als een 'universeel museum, het eerste in de Arabische wereld'. Het beslaat een oppervlakte van 97.000 m² en groepeert onder een koepel van 180 m² 55 gebouwen geïnspireerd op de architectuur van een medina.

De knowhow nodig om dit spectaculaire museum te bouwen, werd onder andere aangeleverd door de Gentse firma Meyvaert, die een wereldwijde reputatie geniet inzake museumvitrines op basis van de meest recente technologieën en concepten.

Het familiebedrijf Meyvaert werd in 1826 gesticht als de eerste fabriek voor industriële spiegels in Vlaanderen. De firma sleutelde aan glasoplossingen en groeide uit tot wereldleider in uitstalkasten, constructies in brandwerend glas en veiligheidsglas. Naar precies die uiterst gespecialiseerde, nationale knowhow was de Fransman Jean Nouvel op zoek voor de productie van 105 vitrines met valramen, die elk 500 kg wegen. Hij wilde quasi onzichtbare vitrinekasten ontwerpen waarin de inhoud alle aandacht zou krijgen.

De bestelling bleek complexer dan gedacht. Steven De Tollenaere, CEO van Meyvaert, legt uit: 'Dertien Franse musea lenen samen zowat driehonderd werken uit, onder bijzonder strikte voorwaarden. Zo moeten de vitrinekasten volledig luchtdicht zijn, en tegen aardbevingen bestand. Bovendien moeten ze allemaal volledig geautomatiseerd zijn, zodat niemand ze kan openen, en het openingsmechanisme moet onzichtbaar blijven.'  Om aan die voorwaarden te voldoen, opteerden Nouvel en Meyvaert voor speciaal glas dat geen ijzer bevat en er dus niet groenachtig uitziet voor wie er doorheen kijkt.

Uiteindelijk leverde dat vitrines op van zes meter hoog die als valramen opengaan: de glazen wand vooraan, een paneel van 500 kg, glijdt naar boven tot het in de zoldering verdwijnt.

Het ambitieuze project hield Meyvaert twee jaar aan de slag. Voor de gelegenheid werd er met bekende Belgische namen samengewerkt voor de realisatie van de glazen museumvitrines, consoles en podia.

Automotion uit Lovendegem, bijvoorbeeld, leverde het automatisch bedieningssysteem. Fraxinus uit Roeselare de automatische openingssystemen, en Verdonck uit Lokeren de verf.  Verschillende consoles werden bekleed met blauwe hardsteen uit Henegouwen, verzaagd door de firma Van Den Weghe uit Zulte. 

De immense witte zalen van het Louvre in Abu Dhabi herbergen dus 100% Belgische knowhow! Het museum schetst een overzicht van verschillende stijlen en beschavingen aan de hand van universele thema's en gemeenschappelijke invloeden: Europese, Afrikaanse en Aziatische stukken, van de prehistorie tot op vandaag.

Bekijk het interieur van het museum hier.