Eerste Belgische vliegtuig van de 21e eeuw is een feit

13/07/2017

Op 19 juni ging een nieuw vliegtuig, ontworpen en geproduceerd in België, de lucht in. Op de eerste dag van het 52e luchtvaartsalon van Le Bourget maakte het zijn maidenvlucht vanaf de luchthaven van Gosselies.

Om 20.32 u. steeg de eenmotorige opleidings- en toerismetweezitter op van baan 07 in Charleroi, met Pascal Grandin als testpiloot aan de stuurknuppel. Op 2.000 voet hoogte (iets meer dan 600 meter) boog het prototype af naar het noorden om bij problemen de stad te mijden.

Deze eerste officiële vlucht verliep vlekkeloos. Het was de start van een reeks testvluchten gedurende vier maanden, in België en daarna in de Zuid-Franse stad Avignon. Dat moet eind september leiden tot een Europese certificering door het EASA en vervolgens tot een eerste levering begin oktober.

Belgische, Duitse, Britse en Franse klanten - met name vliegscholen - hebben al een 30-tal stuks besteld. De basisprijs bedraagt 175.000 euro. Het volledig metalen, laagvleugelig toestel met een maximaal startgewicht van 750 kg is bestemd als opleidings- en toerismevliegtuig. Zijn conventionele structuur bestaat uit kaders, langsliggers en platen uit geavanceerde aluminiumlegeringen, die een zeer doeltreffende bescherming tegen corrosie bieden.