Belgische appels lonken naar India

24/03/2017

‘Give your loved ones the juiciness of Belgian apples’. Deze slogan moet Indiërs aanzetten om meer Belgische appels te kopen en te eten. De groente- en fruitveiling BelOrta startte een promotiecampagne in zes steden in India. De komende maanden worden consumenten en handelaars benaderd op de sociale media, via reclameborden langs de weg, op tv, in winkels en op vroegmarkten.

De focus van de campagne ligt op zes grote steden: Mumbai, Delhi, Bangalore, Chennai, Hyderabad en Lucknow. Bollywoodster Sonu Sood en kok Ranveer Brar helpen mee om de Belgische appel in de kijker te plaatsen. India, het tweede meest bevolkte land ter wereld, is al een grote afnemer van Belgische appels. In 2016 voerde België zo’n 10.000 ton uit naar het land. De bedoeling van de campagne is om de marktpositie van de Belgische appel nog te verbeteren. India vormt een alternatief voor de Russische markt, waar al enkele jaren een embargo geldt voor fruit en groenten uit de Europese Unie.

Voor deze campagne krijgt BelOrta de steun van de Vlaamse regering, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), SALK (Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat), het Departement Landbouw en Visserij en Flanders Investment & Trade.