België in top tien van landen met aantrekkelijkste e-commerce

07/04/2015

België staat dit jaar op de negende plaats in de Global Retail E-Commerce Index van A.T. Kearney. Die beoordeelt voor het derde jaar op rij 30 landen op hun e-commerce potentieel. België is momenteel de sterkste stijger en gaat 15 plaatsen vooruit in de rangschikking. De top 3 van e-commerce-landen zijn de Verenigde Staten, China en het Verenigd Koninkrijk.

De index houdt rekening met negen variabelen, waaronder enkele macro-economische factoren en het gebruik van technologie door de gebruikers, hun aankoopgedrag, de infrastructuur. Hierbij worden de indicatoren van de huidige retailmarkt afgewogen tegenover de indicatoren die een mogelijke groei in de toekomst voorspellen.

In het begeleidende verslag, prijst AT Kearney België met zijn infrastructuur en het groeiende aantal online kopers: "België is klein, maar de markt is rijp aan potentieel. De infrastructuur is solide, het reeds grote aantal online kopers blijft groeien en het competitieve landschap is gefragmenteerd. Er wordt een sterke groei van e-commerce verwacht (maar liefst 25 procent per jaar tot 2020) in hoofdzaak in de sectoren kleding, voeding en elektronica ".